Ciągle słyszymy w mediach, że  aktywności fizyczna jest istotna w zachowaniu  zdrowia,  czego konsekwencją  jest długowieczność ale nie każdego to jest w stanie przekonać… aby dobitnie utwierdzić się w tym przekonaniu warto przeanalizować jej wpływ na poszczególne procesy zachodzące w naszych organizmach i nie mam tu na myśli jedynie procesów stricte fizycznych ale również jej wpływu na naszą  psychikę.

Aktywność fizyczna jest definiowana jako każda praca wykonana przez mięśnie szkieletowe z ponadspoczynkowym wydatkiem energetycznym. Według WHO wysiłek fizyczny powinien być integralną częścią życia każdego z nas, natomiast jej brak powoduje negatywne skutki psychofizyczne czego konsekwencją jest pogorszenie jakości życia. Definicja jest prosta, ale jak to w rzeczywistości przekłada się na nasz organizm?

Zwiększa spalanie kalorii, pomaga w redukcji tkanki tłuszczowej, 

Ten aspekt chyba najbardziej motywuje  nas do aktywności. Jest to uzasadnione, ponieważ każdy pragnie mieć idealną sylwetkę.  Zwiększona praca mięśniowa powoduje większy wydatek energetyczny a najwięcej zapasów kalorii znajduje się w tkane tłuszczowej (1 kg tłuszczu w naszym ciele to ok. 9000 kcal) Jednak należy pamiętać, że wysyłek fizyczny jest tylko jednym z elementów, które mają  na to wpływ – mowa o zbilansowanej diecie.

Zwiększenie wydolności organizmu

Nasz organizm posiada niesamowite właściwości adaptacyjne. Każdy, niezależnie czy jest osobą, która spędza całe życie na kanapie przed telewizorem,  czy jest ultra-maratończykiem,  ma swój określony poziom wydolności, który jest adekwatny do poziomu aktywności fizycznej. Jeżeli będziemy w sposób przemyślany i systematyczny poddawać go obciążeniom treningowym spowoduje to wzrost wydolności naszego organizmu,  co w przypadku ultra-maratończyka nie jest aż tak zauważalne, ale jeżeli  weźmiemy pod uwagę mało aktywną  osobę, to wzrost wydolności o 100%, 200%, 300%, 400%,  względem poziomu początkowego może znacząco  poprawić komfort życia. Przykładem tego mogą  być  tak prozaiczne  czynności  jak wchodzenie po schodach czy spacer, które  z czasem zamienią  się w trucht a później  bieg.

Wpływ na układ mięśniowy

Dzięki aktywności fizycznej zwiększa się gęstość naczyń włosowatych w naszych mięśniach, dzięki temu nasz układ ruchu jest lepiej odżywiony i natleniony. Mitochondria w komórkach które są odpowiedzialne za produkcje energii działają dużo lepiej. Warto też wspomnieć  o wpływie aktywności fizycznej na wzrost siły mięśniowej, która przekłada się lepszą efektywność treningową ale równie tą w życiu codziennym.

Wpływ na układ oddechowy

Przy regularnym wysiłku fizycznym wzrasta siła mięśni oddechowych  oraz zwiększa się ruchomość klatki piersiowej. Wzrasta również pojemność płuc (VC). Obniża się częstotliwość oddechów.

Wpływ na układ nerwowy

Zwiększa się  płynności i harmonia  ruchów naszego ciała. Usprawnia się  koordynacja  ruchowo- mięśniowej, czego wynikiem będzie zmniejszenie kosztu energetycznego pracy. Jeżeli wprowadzimy wysiłek fizyczny  spowodujemy , że czynności, które były dla nas trudne oraz kosztowały nas dużo energii,  staną się dużo łatwiejsze do wykonania.

Wzrost odporności

Zjawisko adaptacji jest też zauważalne w naszym układzie immunologicznym. Jeżeli jesteś typowym ,,kanapowcem”,  to byle zmiana pogody lub przesilenie wiosenne potrafi bardzo szybko wpędzić Cię w przeziębienie albo nawet coś gorszego.  Jeżeli  do naszego życia wprowadzimy aktywność fizyczną,  to w bardzo szybki sposób wzrastają również elementy odpowiedzialne za odporność (immunoglobuliny IgM, IgG, aktywność fagocytarnej leukocytów oraz monocytów), które zabezpieczają nasz organizm przed czynnikami powodującymi stany zapalne.

Poprawa metabolizmu

Większy wysiłek fizyczny zmusza organizm do lepszego wykorzystania zasobów energetycznych co w konsekwencji wymusza większą  pracę układu pokarmowego oraz poprawę przemiany materii.  Efektywniejsze trawienie powoduje dużo lepsze wykorzystanie spożytych kalorii.

Lepsze funkcjonowanie gospodarki hormonalnej

Jeżeli nasze życie nie wymaga od nas żadnej aktywności fizycznej bardzo często procesy zachodzące w organizmie spowalniają a działanie poszczególnych układów jest zaburzone i taka sytuacja tyczy się również aspektu hormonalnego.  Nie ma co ukrywać, ze hormony sterują naszym ciałem ale równie psychiką, maja wpływ na emocje, na to kim jesteśmy,jak się zachowujemy, więc jeżeli zaburzymy działanie naszych hormonów,  to konsekwencje mogą pojawiać się lawinowo. Bardzo często u osób, których wyniki hormonalne odbiegają od normy,  zwykła zmian aktywności powoduje unormowanie się pracy układu hormonalnego,  co jest dowodem spowolnienia jego pracy wynikającego  z bezruchu.

Poprawa jakości układu kostnego

Bez odpowiedniej jakości naszego układu kostnego nie możemy cieszyć się życiem w pełni. Większość z nas doświadczyła kiedyś jakiegoś złamania, na pewno nie było to pozytywne doświadczenie. Dlatego warto być aktywnym, ponieważ zwiększamy w ten sposób gęstość i mineralizację  tkanki kostnej oraz  przyzwyczajamy ciało do większych obciążeń, ponieważ jak w większości układów w naszym ciele także kostny potrzebuje bodźca, który będzie stymulował go do pracy i adaptacji. Konsekwencją tego działania będzie zachowanie dużo  lepszej gęstości kostnej, jest to szczególnie istotne u osób starszych, u których można zaobserwować znaczne zjawisko demineralizacji tkanki kostnej.

Warte zaznaczenia są równie pozytywne skutki aktywności fizycznej w odniesieniu do psychiki, samopoczucia oraz naszej samooceny.
Poprawa psychiki

W sporcie XXI wieku bardzo ważną  rolę  zajmuje aspekt psychologiczny. Bez odpowiedniego treningu mentalnego nie można osiągnąć najwyższego poziomu sportowego. Aktywność fizyczna na poziomie rekreacyjnym również ma ogromny wpływ na naszą psychikę. Zmniejszamy poziom stresu, obniżamy głębokość stanów depresyjnych, poprawiamy jakość snu i procesu zasypiania.

Poprawa samopoczucia, wzrost energii życiowej

Podczas wysiłku fizycznego i zaraz po nim organizm wytwarza endorfiny (tzw. hormony szczęścia). Nasz organizm w pewnym sensie może uzależnić się od tego zjawiska, ponieważ każdy chce być szczęśliwy ale akurat jest to dobre uzależnienie.

Poprawa samooceny

Bardzo często motywacją  do zwiększenia aktywności fizycznej,  jest  chęć zbudowanie wymarzonej sylwetki lub przełamania swoich wewnętrznych barier albo  stawiania przed sobą nowych,  coraz ambitniejszych celów np. start w pierwszym półmaratonie, przejechanie pierwszych 100 km na rowerze, czy zrzucenie kolejnych kilku kilogramów. Dążenie do wyznaczonych celów i ich konsekwentna realizacja  będą miały znaczący wpływ na poprawę   naszej  samoocenę.

Jak zmotywować się do działania

Jest 5 prostych kroków które pozwolą Ci ruszyć z miejsca i przekonać się o sile aktywności fizycznej ale również pomogą  zachować motywację   na samym początku drogi.

  • Rób to co sprawia Ci przyjemność (i nie mam tu na myśli siedzenia na kanapie ;))
  • Wizualizuj korzyści, ponieważ bardzo ważne jest, żeby wyznaczyć sobie jakiś cel, który jest mierzalny.
  • Nie narzucaj sobie zbyt wygórowanych celów. Bardzo często obieramy sobie jakiś cel, który jest trudny do osiągnięcia. Taka postawa może spowodować spadek motywacji, ponieważ nie będziemy w stanie go osiągnąć w zadowalającym nas czasie.
  • Nie oczekuj spektakularnych efektów w krótkim czasie.
  • Bądź systematyczny, bo to klucz do sukcesu.
Podsumowanie

Powyżej zaprezentowane zostały tyko wybrane korzyści wynikające z uprawiania aktywności fizyczne. Istnieją niezliczone ilości badań , publikacji naukowych czy książek potwierdzających, że ruch jest potrzebny a nawet konieczny w naszym życiu. Natomiast warto pamiętać, że pominiecie aspektu aktywności w naszym  życiu  może spowodować poważne problemy zdrowotne. Dlatego nie warto odkładać tego na później.

 

 

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

15 − thirteen =