Czy zastanawiałeś się kiedyś ,dlaczego tak mało ludzi osiąga sukces w sporcie?  Dlaczego jeszcze mniej z tych osób  jest w stanie zostać na szczycie przez dłuższy czas? Jeśli byłoby to takie proste,  to każdy mógłby bez trudu spełnić swoje marzenia z dzieciństwa o wielkiej karierze sportowej, o zdobywaniu największych laurów na najważniejszych imprezach.

 

„Czasami trzeba sto razy przegrać, żeby raz wygrać

Kamil Stoch

 

Wspominaliśmy w jednym z poprzednich artykułów o aspektach psychologicznych w aktywności fizycznej, dzisiaj postaramy się to wszystko rozszerzyć o przemyślenia wywodzące się ze współpracy z naszymi podopiecznymi. Zastanówmy się,  jak to wszystko możemy wprowadzić do naszego życia aby zmaksymalizować naszą satysfakcję z treningów.

 

 “Nigdy się nie poddawaj, a marzenia się spełnią.” 

Noriaki Kasai

 

1. Stawiaj sobie osiągalne cele

Dlaczego jest to tak istotne? Wyobraźmy sobie sytuację,  że nasz cel jest niemożliwy do zrealizowania , my i tak konsekwentnie będziemy do niego dążyć. Prędzej czy później nasza motywacja spadnie a niezadowolenie będzie rosło. Bardzo często na początku współpracy większość osób zakłada sobie bardzo ambitne cele, które chce zrealizować w krótkim czasie.

Czasami musimy zejść na ziemię i po prostu powiedzieć, że jest to wykonalne ale kosztem zdrowia lub najnormalniej w świecie niewykonalne w takim czasie, dlatego tak ważnym aspektem w programie, który dobieramy indywidualnie,  jest określenie drogi podzielnej na etapy, które przybliżają nas do wcześniej założonego celu.Większe i bardziej ambitne cele warto bardziej rozciągnąć w czasie i podzielić na mniejsze etapy. Nigdy w życiu nie biegaliśmy ale chcemy ukończyć maraton za dwa tygodnie. Takie założenie będzie praktycznie niewykonalne, ale jeśli założymy, że przebiegniemy maraton za dwa lata a w międzyczasie ukończymy kilka mniejszych biegów,  wtedy to będzie miało lepsze oddziaływanie na naszą psychikę.

 

„Zanim coś osiągniesz, musisz czegoś od siebie oczekiwać.”

Michael Jordan

 

2.Wizualizuj korzyści

Czym będzie nasz trening bez wymiernych korzyści dla nas samych? Na samym początku naszej przygody z aktywnością fizyczna będziemy zakładać, że dzięki ruchowi coś zmieni się w naszym życiu, np. zrzucimy kilka zbędnych kilogramów, czy poprawimy nasze zdrowie.  Dopiero w momencie kiedy aktywność fizyczna stanie się nieodłącznym elementem naszego życia,  będzie nam łatwiej się motywować. Proponujemy pójść jeszcze o krok dalej, mianowicie przed podjęciem zmian  warto wypisać sobie na kartce wszystkie pozytywne rzeczy, które osiągniemy dzięki treningom i wszystkie negatywne, które mogą się wydarzyć,  jeśli nie zmienimy naszego życia.

 

„Nienawidziłem każdej minuty treningu, ale powtarzałem sobie ‚nie poddawaj się. Przecierp teraz i żyj resztę życia jako mistrz. ”  

Muhammad Ali

 

3. Zawsze róbmy to, co sprawia nam przyjemność.

Jeśli przeanalizujemy sobie życiorys największych gwiazd sportu, uświadomimy sobie,  że te wszystkie sukcesy zawdzięczają ciężkiej pracy na treningach. Przerzucają tony ciężarów, przebiegają tysiące kilometrów. Wszystkich łączy jeszcze jeden element,  pasja do tego co robią. Zawsze na początku warto zadać sobie pytanie,  czy ten rodzaj aktywności jest tym,  czego naprawdę pragnę?

Pracujemy z osobami, które kochają ćwiczyć na siłowni, lecz świat byłby nudny gdyby wszyscy robili to samo. Jest też spora grupa, która nigdy w życiu nie postawi nogi na wspomnianej wyżej siłowni ale nie oznacza to, że nic nie osiągnie. Jeśli lubisz biegać, uprawiasz kolarstwo czy wspinaczkę górską,  to również doskonale. Właśnie  informacja o aktywności, w której się odnajdujesz,  jest dla nas tak ważna, ponieważ dzięki niej wiemy w jaki sposób skomponować dla Ciebie program treningowy,  optymalny dla osiągnięcia Twoich celów, nie pomijając tego co lubisz. Musi to być nasza świadoma decyzja, nie możemy ulegać opinii znajomych czy rodziny. Gwarantujemy,  że jeśli jakiś sport stanie się naszą prawdziwą pasją,  to zawsze będziemy iść z uśmiechem na trening. W przeciwnym wypadku nasza motywacja spadnie.

 

„To świetnie jeśli nasi rywale nas nie doceniają, to najlepsze co może Ci się przytrafić. Jestem bardzo wdzięczny naszym krytykom, którzy są najlepszą motywacją do zmian, aby robić coś inaczej.

Władimir Kliczko

 

4.Zaplanuj nagrodę za osiągnięcie jakiegoś celu.

Na pewno każdy z nas lubi być nagradzany, czy to w pracy, czy podczas zawodów sportowych.  Nagrody wywołują w naszej psychice pozytywne emocje oraz kierują nasze myśli na tą nagrodę a nie na trudy treningu. Czasami rozmawiam z podopiecznymi o słodkościach i wszystkim tym, co sprawia uśmiech na twarzy, ale nie do końca w organizmie.  Praktycznie zawsze pojawia się pytanie,  kiedy i   czy w ogóle będę mógł zjeść pizzę, hamburgera ?  Najgorszą rzeczą jest odpowiedź ,,Nie” lub ,,Nigdy” , ponieważ jeśli ktoś większość życia jadł niezdrowo i nagle mu zabierzemy to,   co lubi może zdarzyć się sytuacja, że po dwóch tygodniach trzymania przysłowiowej ,,czystej miski”  motywacja się skończy i nasze ambitne plany, które założyliśmy sobie na początku współpracy,  przepadną. Dlatego jeśli ktoś potrzebuje tego typu ,,mentalnego wspomagacza’’ jakim jest cukierek lub coś niezdrowego, to stać się to może nagrodą za osiągnięcie pewnego punktu na drodze do realizacji celu. Czasami na samym początku współpracy większą motywacją jest zjedzenie pizzy, gdy wytrwamy w postanowieniach niż efekty, które uzyskaliśmy podczas realizowania owych postanowień.Jednak nie możemy ulec zbyt częstemu nagradzaniu się, ponieważ nasz mózg bardzo łatwo przyzwyczaja się do przyjemności i później bez nagrody nie będziemy w stanie się zmotywować do działania.

5.Zaangażowanie i konsekwencja

Warto pamiętać, że najciężej jest zrobić ten pierwszy krok. Jeśli zaangażujemy się w coś co na samym początku możne sprawiać pewien dyskomfort, ale znamy cel, do którego dążymy. Bez problemu jesteśmy w stanie przezwyciężyć potencjalne trudności.

Kolejnym aspektem w konsekwentnej realizacji działania są poniesione koszty, którymi mogą by np.: czas jaki spędzamy na treningu, zdrowa dieta,  godziny cardio, unikanie słodyczy czy tak prozaiczny a istotny aspekt, jakim są finanse. Jeśli okres, który poświęcamy na realizacje upragnionego celu wydłuża się, to analogicznie poniesione koszty również wzrastają, a co za tym idzie trudniej nam się wycofać bo szkoda zaprzepaścić poświęconego czasu.

 

„Bo szczerze mówiąc, już w wieku nastoletnim wiedziałem, czego chcę, i nie ulegałem pokusom. Wiedziałem, że kiedy rano mam trening, to wieczorem nie mogę imprezować. Zabawa albo sport – wybór był dla mnie jasny.”  

Robert Lewandowski 

 

6. Znajdźmy osobę z która możemy dzielić nasze pasje

Jest to niewątpliwie element, który na pewno pomoże nam w utrzymaniu naszej motywacji. Człowiek jest istotą społeczną i często dąży do interakcji z innymi ludźmi. Tak samo jest w sporcie, członkowie zespołu motywują się nawzajem, pomagają sobie w trudnych chwilach, więc skoro w sporcie jest to tak istotne to dlaczego nie może być to przeniesione do życia codziennego? Bardzo wiele osób , które chcą zmienić coś w swoim życiu,  przychodzą do nas z motywacją, ale nie do końca wiedzą jak to będzie później, ponieważ w głowie rodzą się pytania: ,,Czy będzie mi się chciało iść na trening? Będę gotował sam dla siebie a moja żona dla siebie? Jak długo to wytrzymam?” Są to ważne pytania, ponieważ będąc nawet niesamowicie zmotywowanym do działania,  możemy nie wytrwać w postanowieniach z prostej przyczyny – będziemy w tym sami.

 

Pracujemy z parami, które ramię w ramię działają, motywują się, razem gotuję czy ćwiczą i jest to niesamowite, ponieważ mogą mieć zupełnie odmienne oczekiwania lub cele do realizacji ale drogą do ich osiągnięcia jest wspólna.

7.Siła autorytetu

Warto oprzeć naszą motywację na autorytecie. Oczywiście nie możemy w 100 procentach wykonywać tych samych rzeczy, ponieważ każdy jest inny i każdy powinien podążać swoją drogą. Trzeba przeanalizować  podejście poszczególnych gwiazd sportu do tego,  co robią, jak to się stało, że dotarli tak wysoko? Niewątpliwie doskonałym przykładem sportu, w którym o sukcesie  decyduje  ogromna odporność psychiczna na stres,  są skoki narciarskie.

Kamil Stoch,  nasz trzykrotny mistrz olimpijski zawsze powtarza, że zawodnik może być doskonale przygotowany fizycznie ale gdy zawiedzie psychika,  nie ma możliwości rywalizacji z najlepszymi.

 

„Codzienność tenisisty naprawdę przypomina życie zakonnicy. Przez lata panuje ta sama reguła, od której nie może być odstępstw. Nawet jeśli masz gorszy dzień, nie możesz nie pójść na kort. Nie może nie chcieć ci się grać. Mój świat jest zupełnie inny niż świat moich rówieśników”

Agnieszka Radwańska

 

Podsumowanie

W dzisiejszych czasach nieodłączną częścią życia sportowca  oraz co raz częściej każdego z nas jest trening mentalny. Kadry narodowe czy kluby sportowe  bardzo często współpracują z psychologami. My też musimy pamiętać,  że to właśnie aspekt psychiczny jest nieodzownym elementem naszego sukcesu, oraz że nie tylko idealnie zbilansowana dieta,  perfekcyjny plan treningowy będą kluczami do sukcesu. Musimy brać również pod uwagę ten trzeci element, którym jest właśnie mentalne podejście pozwalające utrzymać nas na właściwych torach, dzięki którym osiągniemy zaplanowane cele a może nawet znacznie więcej. Jest wiele technik, które pomogą nam zbudować silne i trwałe nastawienie mentalne lecz jest to temat na tyle rozbudowany, że warto poświęcić na niego osobny artykuł.

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 × 3 =