Walka o wymarzoną i zdrową sylwetkę nie zawsze jest równa i czasami osiągnięte rezultaty nie są adekwatne do pracy i czasu jaki został włożony. Czynników jest wiele, niektóre są czasami zależne od nas lub takie, na które mamy bardzo mały wpływ.  Niedawno poruszyłem temat insulinooporności, która może skutecznie utrudnić nam pracą nad sobą.

Insulinooporność wpływa na naszą gospodarkę energetyczną i zaburza metabolizm, lecz istnieje parę sposobów (nie wliczając zbilansowanej diety), które mogą pozytywnie wpłynąć na przyśpieszanie procesów metabolicznych, co w prostej linii przekłada się na zdrowie i sylwetkę. Jednym z takich czynników jest kwas alfa-liponowy (ALA).

 

Kwas alfa – liponowy (ALA) – jest to nasycony kwas tłuszczowy, który występuje naturalnie w organizmie człowieka. Jest rozpuszczalny w wodzie i tłuszczach a co za tym idzie może aktywnie działać praktycznie w całym organizmie bez względu na środowisko, w którym się znajduje. Pełni wiele istotnych funkcji, lecz są dwie, które świadczą o jego istotnej roli:

  • pomaga w metabolizowaniu spożytych pokarmów,
  •  usuwa wolne rodniki.

Jak ALA działa na metabolizm?

Badania nad kwasem ALA potwierdzają jego skuteczność w procesach przemian energetycznych.  Stymuluje organizm do większego wydatku energetycznego,  co pozwala dużo efektywniej spalać kalorie. Dzięki obecności ALA w diecie  węglowodany są dużo lepiej przyswajalne a jego optymalne stężenie w tkankach umożliwia lepsze uwrażliwienie na insulinę. Pozwala to dużo skuteczniej walczyć z insulinoopornością. W jego obecności wyraźnie wzrasta produkcja glikogenu mięśniowego, co przekłada się na dużo szybszą regeneracje po-wysiłkową. Skutkuje to poprawą wydolności i procesów anabolicznych. Badania potwierdziły również jego prozdrowotne działanie w procesie regeneracji wątroby, jak i dużo efektywniejsze produkowanie glikogenu wątrobowego.  Kwas alfa – liponowy wpływa również na stężenie glukozy we krwi oraz wpływa w sposób hamujący na nadmierny apetyt.

Jak ALA działa na wolne rodniki?

Wolne rodniki definiujemy jako niesparowane atomy, czyli takie, których liczba nie jest parzysta. W procesie oddychania tlenowego każdy atom tlenu musi mieć parzystą liczbę otaczających go elektronów, lecz czasami dochodzi do zjawiska, gdzie jeden z elektronów gubi się, zaburzając parzystość. Nasz organizm lubi być w równowadze, więc atom, który ma niewłaściwą liczbę elektronów nie chce być wolnym rodnikiem i „wyrywa” brakujący element swojemu sąsiadowi a ten kolejnemu i tak w kółko.  No tak ale to pewnie wiele nam nie mówi, więc jaki ma to wpływ na nasz organizm?

Kiedy dochodzi do „kradzieży” elektronu zostaje zaburzona struktura DNA danego atomu a co za tym idzie informacji genetycznej. Jeśli w naszym organizmie występuje wiele wolnych rodników liczba nieprawidłowości wzrasta, czego konsekwencją może być pojawienie się stanów chorobowych mogących prowadzić do cukrzycy, choroby Parkinsona, chorób sercowo – naczyniowych czy udaru.

Kwas alfa – liponowy jest antyoksydantem, dzięki czemu pomaga regenerować uszkodzone struktury DNA oraz usuwać toksyczne związki powstałe na skutek degradacji DNA. Biorąc pod uwagę fakt, że ALA jest skuteczne w środowisku tłuszczowym oraz wodnym sprawia to, że obszar jego działania jest znacznie większy niż ma to miejsce w przypadku innych antyoksydantów.

Duże stężenia wolnych rodników może stymulować organizm do stanu tworzenia ognisk stanu zapalnego, który w konsekwencji może pośrednio wpływać na nasz metabolizm.

Dodatkowe właściwości ALA

Regularne stosowanie kwasu alfa – liponowego przyczynia się również w mniejszym lub większym stopniu na szereg kluczowych procesów w ciele człowieka. Jego pozytywne działanie możemy zaobserwować między innymi w:

  • wydalaniu metali ciężkich,
  • wspomaganiu wzroku,
  • pozytywnym wpływie na jakość skóry,
  • spowalnianiu procesów starzenia komórkowego,
  • pozytywnym wpływie na leczenie chorób układu krwionośnego, np. miażdżycy,
  • wspomaganiu mineralizacji kości zapobiegającej osteoporozie,
  • wspomaganiu leczenia Cukrzycy typu 2 zmniejszając stres oksydacyjny.

Jak dawkować i gdzie szukać ALA?

Optymalna dzienna dawka dla naszego organizmu mieści się w granicach od 100 do 300 mg. Jednak gdy mówimy o osobach aktywnych fizycznie a w szczególności uprawiających sporty siłowe, zapotrzebowanie wyraźnie wzrasta, więc dawka powinna znajdować się w granicach 600 – 1000 mg. Wszystko jest uzależnione od intensywności treningowej oraz ilości sesji treningowych.

Tak więc znając dawkę warto również wiedzieć w jakich produktach można szukać ALA. Warto zwrócić uwagę na produkty takie jak:

Czy suplementowanie ALA może wywołać skutki uboczne?

Na chwile obecną jedyne zaobserwowane skutki uboczne odnotowuje się w przypadku wyraźnego przedawkowania. Głównie są one natury gastrycznej, takie jak biegunka, nudności oraz alergie w przypadku osób uczulonych. Nie zaleca się suplementowania kobietom w ciąży oraz osobom z zaawansowanym stadium Hashimoto.

Podsumowanie

Ludzki organizm jest w stanie w większości przypadków zaspokoić swoje zapotrzebowania na kwas ALA, lecz głównie w przypadku procesów metabolicznych, natomiast jeśli chodzi o walkę z wolnymi rodnikami wskazana jest suplementacja. Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu kwas alfa – liponowy jest równie istotny jak kwasy omega-3 (DHA, EPA) czy omega-6 lecz świadomość o jego roli nie jest jeszcze na tyle rozwinięta w społeczeństwie. Regularna suplementacja może korzystnie wpłynąć na nasze zdrowie, sylwetkę, samopoczucie i wiele innych kluczowych procesów lecz nie jest to panaceum. Stanowi istotny element a nawet można określić go fundamentem uzupełniającym zbilansowaną dietę, umożliwiającym wykorzystanie jej potencjału dużo skuteczniej.

 

 

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

thirteen + eleven =